Hyundai over toetreden Formule 1: "Die sport is net als geld verbranden"

Regelmatig zien we voorafgaand aan een seizoen wijzigingen in de deelnemende Formule 1-teams. Door het faillissement van Manor vorig jaar, staan er dit seizoen nog maar 20 auto's op het circuit. Hyundai en Audi leken de twee voornaamste kandidaten om toe te treden tot de sport, maar eerstgenoemde zegt nu dat dit niet gaat gebeuren.

Bij een bijeenkomst om te spreken over de motoren in de Formule 1 was naast Hyundai ook de Duitse autofabrikant Audi aanwezig. Zij waren hier om te kijken of er mogelijkheden lagen om toe te treden tot de koningsklasse van de autosport. De Formule 1 wordt gezien als de kers op de taart wat betreft de autosport, maar het kost ook enorm veel geld. Hyundai-baas Albert Biermann gaf aan dat de sport voor zijn merk op dit moment niet interessant is.

"Formule 1 is net als geld verbranden", zo zegt hij. "Er zijn interessantere mogelijkheden om je geld te verbranden." De baas van Hyundai snijdt hier een gevoelig onderwerp aan. Verschillende teams, waaronder Red Bull Racing, hebben al gezegd dat de kosten in de Formule 1 omlaag moeten. Het is voor teams erg moeilijk om, bij het uitblijven van prestaties, goed mee te kunnen doen. Zo ervaart Honda dit jaar dat al hun investeringen in rook zijn opgegaan. De Japanse fabrikant loopt forse imagoschade op door de aanhoudende motorproblemen met McLaren. 

Investeren in deelname in de Formule 1 kan echter ook een enorme boost geven aan je business. Zo is de sport voor Ferrari haar voornaamste marketingmiddel. De Italiaanse autofabrikant boekt goede resultaten en heeft een enorm bereik. Mercedes AMG ervaart vooral een toename in haar naamsbekendheid. De Duitsers hebben de Formule 1 de afgelopen jaren gedomineerd en dit heeft enorm veel geld in het laatje gebracht.

Reacties (24)

  • Willem Wunderink
    normaliseren van de budgetten is noodzakelijk om te overleven, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig te regelen is. Een standaard motor zal geen oplossing zijn maar eerder het einde van de koningsklasse betekenen: welk belang hebben fabrieksteams als Ferrari, Mercedes e.d. er nog bij als ze gedwongen worden met een standaard motor -mogelijk zelfs van een ander merk - te rijden? Weg marketingwaarde! Ik denk dat ze meteen zullen afhaken. Alle high-tech eraf, atmosferische motoren? Terug naar 'stenen tijdperk', lijkt me geen optie. Er zal nog heel wat gepraat en gestudeerd moeten worden voordat er bruikbare compromissen kunnen worden gevonden.
  • Bram Vervoort
    Ja Hyundai imago schade door F1 moeten ze eerst eens een goed imago krijgen. Ze bouwen alleen maar lelijke koekbliken. Denk eerder dat F1 imago schade zal oplopen door Hyundai ??? nee doe maar liever zorgen voor Audi in de F1 die weten hoe ze race auto s maken.
  • Bram Vervoort
    Ja Hyundai imago schade door F1 moeten ze eerst eens een goed imago krijgen. Ze bouwen alleen maar lelijke koekbliken. Denk eerder dat F1 imago schade zal oplopen door Hyundai ??? nee doe maar liever zorgen voor Audi in de F1 die weten hoe ze race auto s maken.
  • Bart Hanssen
    Audi/Bugatti zou denk ik een top motor kunnen maken. Kijk naar de Veyron. Dat hebben ze alleen maar gedaan om te bekijken of het mogelijk was om zo'n snelle straatauto te maken
  • Reggy Geuns
    Rob Vaes Chesron Geuns Joey de Bruin Jordi Albertz Daan Creemers Stan Creemers Pascal Korsten Ranon Caris Maan Mertens en de rest. Des eigk utzelfdje as selectieweekend!
  • Aro Hof
    Begrijp niet dat iedereen in dezelfde moter rijd, dan zou het pas echte sport en eerlijk zijn
  • Peter de Man
    geld iets gelijkmatiger verdelen dan krijg je automatisch auto's die dichterbij elkaar liggen.
  • Alle reacties laden (24)

Schrijf ook een reactie

Ik heb al geliked